Statut Fundacji Candela

Rozdział I: Postanowienia ogólne

§1
  1. Fundacją pod nazwą “Fundacja Candela”, zwana dalej „Fundacją”, jest ustanowiona przez Michała Karpińskiego, Mihaia Sustera, Piotra Węgrzyna oraz Adama Widomskiego, zwanymi dalej łącznie “Fundatorami”, aktem notarialnym z dnia 2 lutego 2021 roku, Repertorium A nr 1690/2021, sporządzonym przez notariusza Jakuba Kulczyckiego i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 40 z późn. zm.) oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
  2. Fundacja posiada osobowość prawną.
  3. Właściwym Sądem Rejestrowym dla Fundacji jest Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie.
  4. Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
  5. Statut został przyjęty dnia 2 lutego 2021 roku.
§2
  1. Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
  2. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ale dla właściwego realizowania celów społecznych i gospodarczych Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Fundacja może tworzyć oddziały i inne jednostki organizacyjne.
  4. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy w językach obcych.
  5. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
  6. Fundacja może ustanowić certyfikaty, tytuły, odznaki, medale, tytuły honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom oraz instytucjom zasłużonym dla Fundacji, które przyczyniły się do realizacji celów Fundacji.
  7. Fundacja używa pieczęci z nazwą Fundacji i jej adresem.
§3

Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.

§4

Fundatorzy wskazują ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „Ministrem”, jako ministra właściwego ze względu na cele Fundacji.

§5

Fundacja stosuje Zasady Dobrych Praktyk Europejskiego Centrum Fundacji (EFC).

Rozdział II: Cel i formy działania Fundacji

§6

Celem Fundacji jest rozwój optyki, fotoniki i nauk pokrewnych w Polsce, rozumiany jako działanie na rzecz:

  1. rozwoju studentów, młodych naukowców i młodych przedsiębiorców;
  2. rozwoju badań naukowych i projektów badawczych;
  3. rozwoju działalności badawczo-rozwojowej i rozwojowej, w szczególności wspieranie transferu osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej;
  4. rozwoju techniki, wynalazczości, innowacyjności, przedsiębiorczości oraz rozpowszechniania i wdrażania nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  5. rozwoju organizacji studenckich i doktoranckich;
  6. promowania osiągnięć polskiej nauki i techniki w kraju i za granicą;
  7. integracji cudzoziemców (zagranicznych studentów oraz pracowników naukowych, administracyjnych i technicznych) prowadzących lub wspierających działalność naukowo-badawczą w Polsce;
  8. zapewnienia równości praw i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, narodowość, przynależność kulturową, wyznanie, orientację i niepełnosprawność w polskich ośrodkach naukowych;
  9. rozwoju lokalnych i międzynarodowych społeczności oraz wspólnot naukowych i zawodowych;
  10. pogłębiania integracji europejskiej w nauce, działalności badawczo-rozwojowej i rozwojowej;
  11. rozwoju kierunków studiów oraz szkół doktorskich prowadzonych przez polskie uniwersytety i ośrodki badawcze;
  12. wspierania naukowców będących jednocześnie rodzicami;
  13. inicjowania współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi i przemysłowymi;
  14. wykorzystywania rozwiązań z zakresu optyki i fotoniki dla dobra społeczeństwa;
  15. identyfikacji barier administracyjnych i podejmowania wysiłków mających na celu usuwanie tych ograniczeń w rozwoju optyki i fotoniki.
§7
  1. Fundacja realizuje swoje cele, wymienione w §6, poprzez:
    1. przyznawanie zwrotnych lub bezzwrotnych finansowań lub dofinansowań;
    2. przyznawanie nagród, stypendiów i grantów;
    3. udział w przedsięwzięciach zgodnych z celami statutowymi Fundacji;
    4. prowadzenie działalności wydawniczej, w tym sprzedaży książek, wydawania czasopism naukowych lub innych publikacji w zakresie realizacji celów statutowych;
    5. organizowanie i finansowanie konferencji, sympozjów, seminariów, szkół letnich, szkoleń, programów edukacyjnych i innych wydarzeń;
    6. inicjowanie debat o kierunkach rozwoju badań naukowych;
    7. prowadzenie działalności szkoleniowo-edukacyjnej, eksperckiej i konsultingowej;
    8. prowadzenie działalności popularyzującej naukę;
    9. prowadzenie działań na rzecz dopasowywania profili kształcenia na studiach do potrzeb rynku pracy;
    10. organizowanie kampanii promocyjnych, wykonywanie planów marketingowych, budowanie wizerunku oraz tworzenie strategii komunikacji specjalistycznej;
    11. oferowanie wsparcia logistycznego i administracyjnego dla zagranicznych studentów i młodych pracowników naukowych, administracyjnych lub technicznych zaangażowanych w działalność naukową w Polsce;
    12. promowanie dobrych praktyk organizacyjnych;
    13. wspieranie inicjatyw o szczególnej wadze dla społeczeństwa;
    14. wspieranie i promocję proaktywnych postaw wśród lokalnej społeczności;
    15. utrzymywanie i budowanie międzynarodowej współpracy z organizacjami o celach zbieżnych z celami Fundacji;
    16. nawiązywanie współpracy z ośrodkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi;
    17. prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;
    18. udzielanie wsparcia eksperckiego dotyczącego przygotowania i ewaluacji programów kształcenia na studiach w zakresie optyki, fotoniki i nauk pokrewnych;
    19. udzielanie wsparcia mentorskiego;
    20. udzielanie wsparcia w procesie pozyskiwania finansowania projektów badawczych, a także pomoc w organizacji zaplecza badawczego i pozyskiwania partnerów zarówno z ośrodków naukowych, jak i z sektora prywatnego;
    21. wykonywanie audytów technologicznych.
  2. Szczegółowe zasady i warunki realizacji wyżej wymienionych celów mogą zostać określone przez uchwały Zarządu Fundacji.
§8

Fundacja może dla realizacji swoich celów statutowych:

  1. wspierać działalność zbieżną z celami Fundacji podejmowaną przez inne osoby prawne lub fizyczne;
  2. przyznawać określonym osobom tytuł Partnera Fundacji, przy czym zasady współpracy Fundacji z jej Partnerami będą określone w odrębnych umowach i porozumieniach;
  3. zawierać porozumienia lub umowy w sprawie współdziałania z innymi fundacjami lub organizacjami krajowymi lub zagranicznymi, których doświadczenia mogą służyć realizacji celów statutowych Fundacji.

Rozdział III: Majątek i dochody Fundacji

§9
  1. Majątek Fundacji stanowią: fundusz założycielski w wysokości 8200 (słownie: osiem tysięcy dwieście) złotych oraz środki finansowe i przedmioty majątkowe nabyte w czasie działalności statutowej wymienione w §10 ust. 1.
  2. Na realizację działalności statutowej Fundacji, opisanej w §6 i 7 Statutu, przeznacza się część funduszu założycielskiego w kwocie 4200 (słownie: czterech tysięcy dwieście) złotych. Na realizację działalności gospodarczej Fundacji, opisanej w §30 Statutu, przeznacza się pozostałą część funduszu założycielskiego w kwocie 4000 (słownie: cztery tysiące) złotych.
  3. Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu założycielskiego oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w niniejszym Statucie.
  4. Za swoje zobowiązania Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem.
§10
  1. Środki finansowe i przedmioty majątkowe potrzebne do realizacji celów Fundacji i pokrycia kosztów jej działalności pochodzą z:
    1. wpływów z operacji finansowych;
    2. subwencji, darowizn, spadków, zapisów, grantów, dotacji i innego rodzaju przysporzeń majątkowych czynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
    3. wpływów ze zbiórek organizowanych przez Fundację;
    4. akcji crowdfundingowych;
    5. dochodów ze swojej działalności gospodarczej;
    6. dochodów z majątku Fundacji;
    7. wpływów z umów sponsorskich, barterowych, marketingowych;
    8. odsetek bankowych;
  2. dochodów z pożytków cywilnych, majątku nieruchomego, ruchomego oraz praw majątkowych.
  3. Jeśli ofiarodawcy środków wymienionych w §10 ust. 1 b, c, d określili konkretny cel dotacji zgodny z celami statutowymi Fundacji, to Zarząd Fundacji ma obowiązek takie życzenie uwzględnić. W przeciwnym przypadku środki zostaną przeznaczone na dowolne cele statutowe Fundacji.
    W sprawach przyjmowania darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.
  4. Zarząd Fundacji może w ramach majątku Fundacji wyodrębnić fundusze przeznaczone na realizację poszczególnych celów Fundacji.
§11

Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację, w tym dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej, może być przeznaczana wyłącznie na działalność statutową i administracyjną związaną z funkcjonowaniem Fundacji.

§12
  1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
  3. Pierwszy rok obrotowy zakończy się w dniu 31 grudnia 2021.
  4. Roczne sprawozdanie finansowe i merytoryczne sporządza i publikuje Zarząd Fundacji.
§13
  1. Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
  2. Fundacja nie może przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
  3. Fundacja nie może wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
  4. Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział IV: Organy Fundacji

§14
  1. Organami Fundacji są:
    1. Komitet Fundatorów – organ doradczy zwany dalej “Komitetem”;
    2. Rada Fundacji – organ sprawujący nadzór nad działalnością Fundacji zwany dalej “Radą”;
    3. Zarząd Fundacji – organ zarządzający Fundacją zwany dalej “Zarządem”.
  2. Nie wolno łączyć funkcji członka Rady i członka Zarządu. Ponadto członkowie Rady nie mogą pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
  3. Członkami organów Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
  4. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje honorowo.
  5. Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pełnienie swojej funkcji na zasadach i w wysokości ustalonej przez Radę Fundacji.
  6. Członkowie organów Fundacji mogą uzyskać zwrot kosztów poniesionych w związku z pełnioną funkcją, w tym kosztów noclegów, podróży oraz diet.
  7. Członków pierwszego składu Zarządu, pierwszego składu Rady oraz Przewodniczącego Rady powołuje jednomyślnie Komitet Fundatorów.
I. Komitet Fundatorów
§15
  1. W skład Komitetu Fundatorów wchodzą Fundatorzy.
  2. Członkostwo w Komitecie ustaje na skutek śmierci Fundatora.
  3. Do kompetencji Komitetu należy:
    1. wybór pierwszego Przewodniczącego Rady, pierwszego składu Rady oraz pierwszego składu Zarządu;
    2. wybór, wraz z ustępującą Radą, członków nowej Rady na zasadach opisanych w §16 ust. 6 i 7.
  4. Posiedzenia Komitetu zwołuje Fundator lub Przewodniczący Rady.
  5. Posiedzenia Komitetu zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń Rady opisanych w §19 ust. od 2 do 6.
  6. Wspólne uchwały Komitetu i Rady podejmowane są na zasadach uchwał Rady z uwzględnieniem głosów członków Komitetu.
  7. Fundatorzy mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Rady, jak również prawo do wglądu w dokumentację, księgi rachunkowe, sprawozdania i wszelkie inne akta związane z działalnością Fundacji.
II. Rada Fundacji
§16
  1. W skład Rady wchodzi od 5 do 7 osób związanych z optyką, fotoniką lub naukami pokrewnymi. Jedna z tych osób pełni rolę Przewodniczącego Rady.
  2. Rada powoływana jest na cztery lata, a Przewodniczący Rady wybierany jest na pierwszym posiedzeniu Rady z zastrzeżeniem postanowienia §15 ust. 3a.
  3. Przewodniczący Rady reprezentuje i kieruje pracą Rady.
  4. Członkostwo w Radzie ustaje w wyniku:
  5. złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady lub Prezesowi Zarządu;
    1. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
    2. śmierci członka Rady;
    3. odwołania przez Radę;
    4. upływu kadencji Rady.
  6. W przypadku ustania członkostwa Przewodniczącego Rady nowy Przewodniczący Rady wybierany jest na najbliższym posiedzeniu Rady.
  7. W przypadku odwołania członka Rady Fundacji lub wygaśnięcia jego mandatu, a w konsekwencji tego zmniejszenie składu Rady Fundacji poniżej minimalnej liczby członków określonej w §16 ust. 1, skład Rady Fundacji powinien zostać uzupełniony wspólną uchwałą Rady i Komitetu.
  8. Nie później niż na 90 dni przed zakończeniem kadencji Rady ustępująca Rada wraz z Komitetem wspólnie uchwalają skład nowej Rady. W nowej Radzie powinno być nie mniej niż dwóch członków ustępującej Rady.
  9. W przypadku niedotrzymania przez ustępującą Radę oraz Komitet terminu określonego w §16 ust. 6 Przewodniczący ustępującej Rady wraz z Komitetem uchwalają skład nowej Rady.
  10. Posiedzenia Rady i Komitetu lub Przewodniczącego Rady i Komitetu w celu realizacji postanowień opisanych w §16 ust. 6 i 7 zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń Rady opisanych w §19 ust. od 2 do 6.
  11. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady mogą być regulowane przez wewnętrzne regulaminy Rady, które uchwala Rada.
§17
  1. Do kompetencji Rady należy:
    1. powoływanie i odwoływanie Zarządu;
    2. proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie Fundacji;
    3. przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych z działalności Fundacji;
    4. ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia dla członków Zarządu;
    5. opiniowanie rocznego planu działań Fundacji przygotowanego przez Zarząd.
  2. Rada, wykonując obowiązki określone w §17 ust. 1, może zasięgać opinii ekspertów i Komitetu.
  3. Rada może wyrażać opinie we wszystkich sprawach dotyczących Fundacji.
  4. Rada w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
    1. żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
    2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§18
  1. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Rady. Wyjątkami są uchwały Rady dotyczące odwołania członka Zarządu, które uchwalane są bezwzględną większością 3/5 głosów.
  2. Uchwały w imieniu Rady podpisuje Przewodniczący Rady na podstawie protokołu z głosowania nad daną uchwałą.
  3. Dopuszczalne jest przeprowadzenie głosowania obiegowego w formie elektronicznej bez zwoływania posiedzenia Rady Fundacji.
§19
  1. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok.
  2. W posiedzeniach Rady uczestniczy większość członków Rady.
  3. Członkowie Zarządu i Komitetu mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady bez prawa głosu.
  4. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Rady albo Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Zarządu. Członkowie Rady, Zarządu i Komitetu informowani są o posiedzeniu Rady mailowo przez osobę zwołującą posiedzenie z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem.
  5. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady osoba prowadząca posiedzenie wybierana jest spośród członków Rady obecnych na posiedzeniu.
  6. Posiedzenia Rady domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.
  7. Posiedzenie Rady, na którym zostanie rozpatrzone roczne sprawozdanie finansowe Zarządu, powinno zostać zwołane najpóźniej do dnia 15 maja każdego roku.
III. Zarząd Fundacji
§20
  1. W skład Zarządu Fundacji wchodzi Prezes Zarządu oraz dwóch lub trzech Wiceprezesów Zarządu.
  2. Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieokreślony przez Radę na drodze uchwały podjętej w następujący sposób:
  3. Prezes Zarządu wybierany jest spośród kandydatów wskazanych przez Radę oraz Komitet;
  4. Wiceprezesi Zarządu wybierani są na wniosek Prezesa Zarządu.
  5. Pracą Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a jego zastępcami jest są Wiceprezesi Zarządu.
  6. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
    1. złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady;
    2. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
    3. śmierci członka Zarządu;
    4. odwołania przez Radę.
  7. Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę na drodze uchwały podjętej bezwzględną większością 3/5 głosów Rady. W takim przypadku oraz pozostałych sytuacjach wymienionych w §20 ust. 4 Statutu powoływanie nowego Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu odbywa się na zasadach określonych w §20 ust. 2 Statutu.
  8. W przypadku ustania członkostwa Prezesa Zarządu Przewodniczący Rady wyznacza Wiceprezesa Zarządu, który ma pełnić obowiązki Prezesa Zarządu do czasu wybrania przez Radę nowego Prezesa Zarządu.
  9. W sporach i umowach pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu osobą reprezentującą Fundację jest Przewodniczący Rady.
  10. Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu mogą być regulowane przez wewnętrzne regulaminy Zarządu, które uchwala Zarząd.
§21

Do kompetencji Zarządu należą sprawy niezastrzeżone postanowieniami Statutu do uprawnień Rady, czyli w szczególności:

  1. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
  2. reprezentowanie Fundacji;
  3. realizowanie celów statutowych oraz uchwał organów Fundacji;
  4. proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie;
  5. podejmowanie uchwał i decyzji Zarządu, w tym uchwalanie regulaminów oraz innych aktów wewnętrznych Fundacji;
  6. opracowywanie i realizowanie programów działania Fundacji;
  7. coroczne składanie sprawozdania finansowego i merytorycznego Radzie Fundacji z rocznej działalności Fundacji;
  8. określenie struktury organizacyjnej Fundacji;
  9. przyjmowanie w imieniu Fundacji środków wymienionych w §10 ust. 1 Statutu;
  10. zatrudnianie pracowników Fundacji, w tym ustalanie wymiaru pracy, zasad zatrudnienia oraz wysokości ich wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji;
  11. zawieranie umów cywilnoprawnych w imieniu Fundacji, innych niż tych zawieranych z członkami Zarządu, w tym ustalanie wszelkich warunków takich umów;
  12. powoływanie gremiów opiniodawczo-doradczych, stałych lub doraźnych, w związku z realizacją poszczególnych programów Fundacji;
  13. zarządzanie oraz sprawowanie pieczy nad majątkiem i funduszami Fundacji.
§22
  1. Na mocy §21 ust. 1e Statutu Fundacji Zarząd Fundacji może podejmować uchwały w następujących sprawach:
    1. zarządzania majątkiem Fundacji;
    2. treści regulaminów i innych aktów wewnętrznych Fundacji;
    3. zgłaszania Radzie projektów zmian w Statucie Fundacji;
    4. zgłaszania Radzie wniosków o połączenie Fundacji z innym podmiotem;
    5. zgłaszania Radzie wniosków o likwidację Fundacji;
    6. dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację;
    7. innych określonych w Statucie i regulaminach Fundacji.
  2. W sprawach należących do kompetencji Zarządu, lecz niewymienionych w §22 ust. 1 Zarząd podejmuje decyzje, a nie uchwały.
  3. Uchwały i decyzje Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
  4. Uchwały w imieniu Zarządu podpisuje Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu. Uchwały podpisywane są na podstawie protokołu z głosowania nad daną uchwałą.
§23
  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
  2. W posiedzeniach Zarządu uczestniczy większość Członków Zarządu.
  3. Posiedzenia Zarządu zwołać może każdy z Członków Zarządu. Członkowie Zarządu informowani są o posiedzeniu mailowo, przez członka Zarządu zwołującego posiedzenie, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.
  4. Posiedzenia Zarządu prowadzi Prezes Zarządu lub członek Zarządu przez niego wskazany. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu osoba prowadząca posiedzenie wybierana jest spośród członków Zarządu obecnych na posiedzeniu.
  5. Posiedzenia Zarządu domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.
§24
  1. Oświadczenia woli, w tym w sprawach majątkowych o równowartości powyżej 1100 PLN, w imieniu Fundacji składają:
  2. Prezes Zarządu – jednoosobowo;
  3. Dwóch Wiceprezesów Zarządu – działających łącznie;
  4. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych o równowartości nieprzekraczającej 1100 PLN podejmować może każdy członek Zarządu.
  5. Zarząd może ustanowić pełnomocników udzielając im pełnomocnictwa szczególnego w zakresie oświadczeń woli.
Rozdział V: Głosowania i posiedzenia organów Fundacji
§25
  1. Każda osoba uprawniona do głosowania posiada jeden głos, niezależnie od liczby pełnionych funkcji w Fundacji.
  2. Głosowania poza posiedzeniami organów Fundacji mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności zwoływania posiedzenia organu Fundacji. Takie głosowania mogą odbywać się wyłącznie na zasadach określonych w stosownym regulaminie osobnym dla każdego Organu Fundacji.
  3. Posiedzenia organów Fundacji mogą być realizowane w formie wideokonferencji, telekonferencji lub spotkań fizycznych.
  4. Możliwość udziału w posiedzeniu organów Fundacji przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
Rozdział VI: Transparentność działalności Fundacji
§26
  1. Fundacja publikuje na swojej stronie internetowej:
    1. sprawozdania finansowe i merytoryczne ze swojej działalności, w przeciągu 12 miesięcy od zakończenia danego okresu sprawozdawczego lub wcześniej jeżeli wynika to z przepisów prawa;
    2. uchwały Zarządu, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia;
    3. uchwały Rady, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia.
  2. Prezes Zarządu jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji dokumentów z §26 ust. 1a i 1b.
  3. Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji dokumentów z §26 ust. 1c.
Rozdział VII: Zmiana Statutu
§27
  1. Propozycje zmian w Statucie może zgłaszać Zarząd oraz Rada.
  2. Zmiany w Statucie dokonywane są na podstawie dwóch uchwał – uchwały Rady oraz uchwały Zarządu.
  3. Zmiany Statutu wprowadza Zarząd poprzez złożenie dokumentów do odpowiednich organów w celu zarejestrowania dokonanych zmian.
  4. Zmiana Statutu nie może powodować istotnych zmian celów Fundacji.
Rozdział VIII: Likwidacja fundacji
§28
  1. Podstawą do złożenia przez Zarząd wniosku do Rady o likwidację Fundacji może być:
    1. zaprzestanie rzeczywistej działalności Fundacji;
    2. osiągnięcie celów, dla których Fundacja została ustanowiona;
    3. wyczerpanie środków finansowych i majątku Fundacji.
  2. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada na wniosek Zarządu.
  3. Likwidację przeprowadza wyznaczony przez Zarząd likwidator.
  4. Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznacza się na cele statutowe działajacych w RP podmiotów o zbliżonych celach. Konkretny podmiot lub podmioty, którym przekazany zostanie majątek Fundacji wybierane są przez Radę.
  5. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra.
Rozdział IX: Połączenie Fundacji z innym podmiotem
§29
  1. Fundacja może połączyć się z innym podmiotem, jeśli prowadzi to do bardziej efektywnej realizacji pierwotnych celów Fundacji.
  2. Połączenie z innym podmiotem nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku cel Fundacji mógłby ulec istotnej zmianie.
  3. Decyzję o połączeniu Fundacji z innym podmiotem podejmuje Rada na wniosek Zarządu.
Rozdział X: Działalność gospodarcza Fundacji
§30
  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu finansowania realizacji jej celów statutowych.
  2. Cały dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej i administracyjnej związanej z funkcjonowaniem Fundacji.
  3. Decyzję o rozpoczęciu, zawieszeniu, zakończeniu oraz formie prowadzenia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd Fundacji.
  4. Działalność gospodarcza Fundacji może polegać także na udziale w spółkach prawa handlowego lub cywilnego.
  5. Zakres działalności gospodarczej Fundacji obejmuje następujące punkty PKD:
    • PKD 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
    • PKD 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
    • PKD 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
    • PKD 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;
    • PKD 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
    • PKD 58.13.Z Wydawanie gazet;
    • PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
    • PKD 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania;
    • PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
    • PKD 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
    • PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem;
    • PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
    • PKD 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
    • PKD 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
    • PKD 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
    • PKD 63.12.Z Działalność portali internetowych;
    • PKD 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    • PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
    • PKD 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
    • PKD 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
    • PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
    • PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
    • PKD 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
    • PKD 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
    • PKD 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
    • PKD 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
    • PKD 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;
    • PKD 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
    • PKD 74.20.Z Działalność fotograficzna;
    • PKD 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami;
    • PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    • PKD 77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery;
    • PKD 77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane;
    • PKD 78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników;
    • PKD 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    • PKD 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
    • PKD 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
    • PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
    • PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
    • PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację;
    • PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych;
    • PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    • PKD 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.