
Statut Fundacji Candela
Rozdział I: Postanowienia ogólne
§1
- Fundacją pod nazwą “Fundacja Candela”, zwana dalej „Fundacją”, jest ustanowiona przez Michała Karpińskiego, Mihaia Sustera, Piotra Węgrzyna oraz Adama Widomskiego, zwanymi dalej łącznie “Fundatorami”, aktem notarialnym z dnia 2 lutego 2021 roku, Repertorium A nr 1690/2021, sporządzonym przez notariusza Jakuba Kulczyckiego i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 40 z późn. zm.) oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Właściwym Sądem Rejestrowym dla Fundacji jest Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie.
- Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Statut został przyjęty dnia 2 lutego 2021 roku.
§2
- Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ale dla właściwego realizowania celów społecznych i gospodarczych Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć oddziały i inne jednostki organizacyjne.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy w językach obcych.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może ustanowić certyfikaty, tytuły, odznaki, medale, tytuły honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom oraz instytucjom zasłużonym dla Fundacji, które przyczyniły się do realizacji celów Fundacji.
- Fundacja używa pieczęci z nazwą Fundacji i jej adresem.
§3
Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§4
Fundatorzy wskazują ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „Ministrem”, jako ministra właściwego ze względu na cele Fundacji.
§5
Fundacja stosuje Zasady Dobrych Praktyk Europejskiego Centrum Fundacji (EFC).
Rozdział II: Cel i formy działania Fundacji
§6
Celem Fundacji jest rozwój optyki, fotoniki i nauk pokrewnych w Polsce, rozumiany jako działanie na rzecz:
- rozwoju studentów, młodych naukowców i młodych przedsiębiorców;
- rozwoju badań naukowych i projektów badawczych;
- rozwoju działalności badawczo-rozwojowej i rozwojowej, w szczególności wspieranie transferu osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej;
- rozwoju techniki, wynalazczości, innowacyjności, przedsiębiorczości oraz rozpowszechniania i wdrażania nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- rozwoju organizacji studenckich i doktoranckich;
- promowania osiągnięć polskiej nauki i techniki w kraju i za granicą;
- integracji cudzoziemców (zagranicznych studentów oraz pracowników naukowych, administracyjnych i technicznych) prowadzących lub wspierających działalność naukowo-badawczą w Polsce;
- zapewnienia równości praw i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, narodowość, przynależność kulturową, wyznanie, orientację i niepełnosprawność w polskich ośrodkach naukowych;
- rozwoju lokalnych i międzynarodowych społeczności oraz wspólnot naukowych i zawodowych;
- pogłębiania integracji europejskiej w nauce, działalności badawczo-rozwojowej i rozwojowej;
- rozwoju kierunków studiów oraz szkół doktorskich prowadzonych przez polskie uniwersytety i ośrodki badawcze;
- wspierania naukowców będących jednocześnie rodzicami;
- inicjowania współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi i przemysłowymi;
- wykorzystywania rozwiązań z zakresu optyki i fotoniki dla dobra społeczeństwa;
- identyfikacji barier administracyjnych i podejmowania wysiłków mających na celu usuwanie tych ograniczeń w rozwoju optyki i fotoniki.
§7
- Fundacja realizuje swoje cele, wymienione w §6, poprzez:
- przyznawanie zwrotnych lub bezzwrotnych finansowań lub dofinansowań;
- przyznawanie nagród, stypendiów i grantów;
- udział w przedsięwzięciach zgodnych z celami statutowymi Fundacji;
- prowadzenie działalności wydawniczej, w tym sprzedaży książek, wydawania czasopism naukowych lub innych publikacji w zakresie realizacji celów statutowych;
- organizowanie i finansowanie konferencji, sympozjów, seminariów, szkół letnich, szkoleń, programów edukacyjnych i innych wydarzeń;
- inicjowanie debat o kierunkach rozwoju badań naukowych;
- prowadzenie działalności szkoleniowo-edukacyjnej, eksperckiej i konsultingowej;
- prowadzenie działalności popularyzującej naukę;
- prowadzenie działań na rzecz dopasowywania profili kształcenia na studiach do potrzeb rynku pracy;
- organizowanie kampanii promocyjnych, wykonywanie planów marketingowych, budowanie wizerunku oraz tworzenie strategii komunikacji specjalistycznej;
- oferowanie wsparcia logistycznego i administracyjnego dla zagranicznych studentów i młodych pracowników naukowych, administracyjnych lub technicznych zaangażowanych w działalność naukową w Polsce;
- promowanie dobrych praktyk organizacyjnych;
- wspieranie inicjatyw o szczególnej wadze dla społeczeństwa;
- wspieranie i promocję proaktywnych postaw wśród lokalnej społeczności;
- utrzymywanie i budowanie międzynarodowej współpracy z organizacjami o celach zbieżnych z celami Fundacji;
- nawiązywanie współpracy z ośrodkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi;
- prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;
- udzielanie wsparcia eksperckiego dotyczącego przygotowania i ewaluacji programów kształcenia na studiach w zakresie optyki, fotoniki i nauk pokrewnych;
- udzielanie wsparcia mentorskiego;
- udzielanie wsparcia w procesie pozyskiwania finansowania projektów badawczych, a także pomoc w organizacji zaplecza badawczego i pozyskiwania partnerów zarówno z ośrodków naukowych, jak i z sektora prywatnego;
- wykonywanie audytów technologicznych.
- Szczegółowe zasady i warunki realizacji wyżej wymienionych celów mogą zostać określone przez uchwały Zarządu Fundacji.
§8
Fundacja może dla realizacji swoich celów statutowych:
- wspierać działalność zbieżną z celami Fundacji podejmowaną przez inne osoby prawne lub fizyczne;
- przyznawać określonym osobom tytuł Partnera Fundacji, przy czym zasady współpracy Fundacji z jej Partnerami będą określone w odrębnych umowach i porozumieniach;
- zawierać porozumienia lub umowy w sprawie współdziałania z innymi fundacjami lub organizacjami krajowymi lub zagranicznymi, których doświadczenia mogą służyć realizacji celów statutowych Fundacji.
Rozdział III: Majątek i dochody Fundacji
§9
- Majątek Fundacji stanowią: fundusz założycielski w wysokości 8200 (słownie: osiem tysięcy dwieście) złotych oraz środki finansowe i przedmioty majątkowe nabyte w czasie działalności statutowej wymienione w §10 ust. 1.
- Na realizację działalności statutowej Fundacji, opisanej w §6 i 7 Statutu, przeznacza się część funduszu założycielskiego w kwocie 4200 (słownie: czterech tysięcy dwieście) złotych. Na realizację działalności gospodarczej Fundacji, opisanej w §30 Statutu, przeznacza się pozostałą część funduszu założycielskiego w kwocie 4000 (słownie: cztery tysiące) złotych.
- Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu założycielskiego oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w niniejszym Statucie.
- Za swoje zobowiązania Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem.
§10
- Środki finansowe i przedmioty majątkowe potrzebne do realizacji celów Fundacji i pokrycia kosztów jej działalności pochodzą z:
- wpływów z operacji finansowych;
- subwencji, darowizn, spadków, zapisów, grantów, dotacji i innego rodzaju przysporzeń majątkowych czynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne;
- wpływów ze zbiórek organizowanych przez Fundację;
- akcji crowdfundingowych;
- dochodów ze swojej działalności gospodarczej;
- dochodów z majątku Fundacji;
- wpływów z umów sponsorskich, barterowych, marketingowych;
- odsetek bankowych;
- dochodów z pożytków cywilnych, majątku nieruchomego, ruchomego oraz praw majątkowych.
- Jeśli ofiarodawcy środków wymienionych w §10 ust. 1 b, c, d określili konkretny cel dotacji zgodny z celami statutowymi Fundacji, to Zarząd Fundacji ma obowiązek takie życzenie uwzględnić. W przeciwnym przypadku środki zostaną przeznaczone na dowolne cele statutowe Fundacji.
W sprawach przyjmowania darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe. - Zarząd Fundacji może w ramach majątku Fundacji wyodrębnić fundusze przeznaczone na realizację poszczególnych celów Fundacji.
§11
Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację, w tym dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej, może być przeznaczana wyłącznie na działalność statutową i administracyjną związaną z funkcjonowaniem Fundacji.
§12
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
- Pierwszy rok obrotowy zakończy się w dniu 31 grudnia 2021.
- Roczne sprawozdanie finansowe i merytoryczne sporządza i publikuje Zarząd Fundacji.
§13
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Fundacja nie może przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV: Organy Fundacji
§14
- Organami Fundacji są:
- Komitet Fundatorów – organ doradczy zwany dalej “Komitetem”;
- Rada Fundacji – organ sprawujący nadzór nad działalnością Fundacji zwany dalej “Radą”;
- Zarząd Fundacji – organ zarządzający Fundacją zwany dalej “Zarządem”.
- Nie wolno łączyć funkcji członka Rady i członka Zarządu. Ponadto członkowie Rady nie mogą pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkami organów Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Rady pełnią swoje funkcje honorowo.
- Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pełnienie swojej funkcji na zasadach i w wysokości ustalonej przez Radę Fundacji.
- Członkowie organów Fundacji mogą uzyskać zwrot kosztów poniesionych w związku z pełnioną funkcją, w tym kosztów noclegów, podróży oraz diet.
- Członków pierwszego składu Zarządu, pierwszego składu Rady oraz Przewodniczącego Rady powołuje jednomyślnie Komitet Fundatorów.
I. Komitet Fundatorów
§15
- W skład Komitetu Fundatorów wchodzą Fundatorzy.
- Członkostwo w Komitecie ustaje na skutek śmierci Fundatora.
- Do kompetencji Komitetu należy:
- wybór pierwszego Przewodniczącego Rady, pierwszego składu Rady oraz pierwszego składu Zarządu;
- wybór, wraz z ustępującą Radą, członków nowej Rady na zasadach opisanych w §16 ust. 6 i 7.
- Posiedzenia Komitetu zwołuje Fundator lub Przewodniczący Rady.
- Posiedzenia Komitetu zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń Rady opisanych w §19 ust. od 2 do 6.
- Wspólne uchwały Komitetu i Rady podejmowane są na zasadach uchwał Rady z uwzględnieniem głosów członków Komitetu.
- Fundatorzy mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Rady, jak również prawo do wglądu w dokumentację, księgi rachunkowe, sprawozdania i wszelkie inne akta związane z działalnością Fundacji.
II. Rada Fundacji
§16
- W skład Rady wchodzi od 5 do 7 osób związanych z optyką, fotoniką lub naukami pokrewnymi. Jedna z tych osób pełni rolę Przewodniczącego Rady.
- Rada powoływana jest na cztery lata, a Przewodniczący Rady wybierany jest na pierwszym posiedzeniu Rady z zastrzeżeniem postanowienia §15 ust. 3a.
- Przewodniczący Rady reprezentuje i kieruje pracą Rady.
- Członkostwo w Radzie ustaje w wyniku:
- złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady lub Prezesowi Zarządu;
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- śmierci członka Rady;
- odwołania przez Radę;
- upływu kadencji Rady.
- W przypadku ustania członkostwa Przewodniczącego Rady nowy Przewodniczący Rady wybierany jest na najbliższym posiedzeniu Rady.
- W przypadku odwołania członka Rady Fundacji lub wygaśnięcia jego mandatu, a w konsekwencji tego zmniejszenie składu Rady Fundacji poniżej minimalnej liczby członków określonej w §16 ust. 1, skład Rady Fundacji powinien zostać uzupełniony wspólną uchwałą Rady i Komitetu.
- Nie później niż na 90 dni przed zakończeniem kadencji Rady ustępująca Rada wraz z Komitetem wspólnie uchwalają skład nowej Rady. W nowej Radzie powinno być nie mniej niż dwóch członków ustępującej Rady.
- W przypadku niedotrzymania przez ustępującą Radę oraz Komitet terminu określonego w §16 ust. 6 Przewodniczący ustępującej Rady wraz z Komitetem uchwalają skład nowej Rady.
- Posiedzenia Rady i Komitetu lub Przewodniczącego Rady i Komitetu w celu realizacji postanowień opisanych w §16 ust. 6 i 7 zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń Rady opisanych w §19 ust. od 2 do 6.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady mogą być regulowane przez wewnętrzne regulaminy Rady, które uchwala Rada.
§17
- Do kompetencji Rady należy:
- powoływanie i odwoływanie Zarządu;
- proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie Fundacji;
- przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych z działalności Fundacji;
- ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia dla członków Zarządu;
- opiniowanie rocznego planu działań Fundacji przygotowanego przez Zarząd.
- Rada, wykonując obowiązki określone w §17 ust. 1, może zasięgać opinii ekspertów i Komitetu.
- Rada może wyrażać opinie we wszystkich sprawach dotyczących Fundacji.
- Rada w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§18
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Rady. Wyjątkami są uchwały Rady dotyczące odwołania członka Zarządu, które uchwalane są bezwzględną większością 3/5 głosów.
- Uchwały w imieniu Rady podpisuje Przewodniczący Rady na podstawie protokołu z głosowania nad daną uchwałą.
- Dopuszczalne jest przeprowadzenie głosowania obiegowego w formie elektronicznej bez zwoływania posiedzenia Rady Fundacji.
§19
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok.
- W posiedzeniach Rady uczestniczy większość członków Rady.
- Członkowie Zarządu i Komitetu mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady bez prawa głosu.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Rady albo Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Zarządu. Członkowie Rady, Zarządu i Komitetu informowani są o posiedzeniu Rady mailowo przez osobę zwołującą posiedzenie z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady osoba prowadząca posiedzenie wybierana jest spośród członków Rady obecnych na posiedzeniu.
- Posiedzenia Rady domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.
- Posiedzenie Rady, na którym zostanie rozpatrzone roczne sprawozdanie finansowe Zarządu, powinno zostać zwołane najpóźniej do dnia 15 maja każdego roku.
III. Zarząd Fundacji
§20
- W skład Zarządu Fundacji wchodzi Prezes Zarządu oraz dwóch lub trzech Wiceprezesów Zarządu.
- Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieokreślony przez Radę na drodze uchwały podjętej w następujący sposób:
- Prezes Zarządu wybierany jest spośród kandydatów wskazanych przez Radę oraz Komitet;
- Wiceprezesi Zarządu wybierani są na wniosek Prezesa Zarządu.
- Pracą Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a jego zastępcami jest są Wiceprezesi Zarządu.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady;
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- śmierci członka Zarządu;
- odwołania przez Radę.
- Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę na drodze uchwały podjętej bezwzględną większością 3/5 głosów Rady. W takim przypadku oraz pozostałych sytuacjach wymienionych w §20 ust. 4 Statutu powoływanie nowego Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu odbywa się na zasadach określonych w §20 ust. 2 Statutu.
- W przypadku ustania członkostwa Prezesa Zarządu Przewodniczący Rady wyznacza Wiceprezesa Zarządu, który ma pełnić obowiązki Prezesa Zarządu do czasu wybrania przez Radę nowego Prezesa Zarządu.
- W sporach i umowach pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu osobą reprezentującą Fundację jest Przewodniczący Rady.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu mogą być regulowane przez wewnętrzne regulaminy Zarządu, które uchwala Zarząd.
§21
Do kompetencji Zarządu należą sprawy niezastrzeżone postanowieniami Statutu do uprawnień Rady, czyli w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji;
- realizowanie celów statutowych oraz uchwał organów Fundacji;
- proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie;
- podejmowanie uchwał i decyzji Zarządu, w tym uchwalanie regulaminów oraz innych aktów wewnętrznych Fundacji;
- opracowywanie i realizowanie programów działania Fundacji;
- coroczne składanie sprawozdania finansowego i merytorycznego Radzie Fundacji z rocznej działalności Fundacji;
- określenie struktury organizacyjnej Fundacji;
- przyjmowanie w imieniu Fundacji środków wymienionych w §10 ust. 1 Statutu;
- zatrudnianie pracowników Fundacji, w tym ustalanie wymiaru pracy, zasad zatrudnienia oraz wysokości ich wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji;
- zawieranie umów cywilnoprawnych w imieniu Fundacji, innych niż tych zawieranych z członkami Zarządu, w tym ustalanie wszelkich warunków takich umów;
- powoływanie gremiów opiniodawczo-doradczych, stałych lub doraźnych, w związku z realizacją poszczególnych programów Fundacji;
- zarządzanie oraz sprawowanie pieczy nad majątkiem i funduszami Fundacji.
§22
- Na mocy §21 ust. 1e Statutu Fundacji Zarząd Fundacji może podejmować uchwały w następujących sprawach:
- zarządzania majątkiem Fundacji;
- treści regulaminów i innych aktów wewnętrznych Fundacji;
- zgłaszania Radzie projektów zmian w Statucie Fundacji;
- zgłaszania Radzie wniosków o połączenie Fundacji z innym podmiotem;
- zgłaszania Radzie wniosków o likwidację Fundacji;
- dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację;
- innych określonych w Statucie i regulaminach Fundacji.
- W sprawach należących do kompetencji Zarządu, lecz niewymienionych w §22 ust. 1 Zarząd podejmuje decyzje, a nie uchwały.
- Uchwały i decyzje Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały w imieniu Zarządu podpisuje Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu. Uchwały podpisywane są na podstawie protokołu z głosowania nad daną uchwałą.
§23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
- W posiedzeniach Zarządu uczestniczy większość Członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołać może każdy z Członków Zarządu. Członkowie Zarządu informowani są o posiedzeniu mailowo, przez członka Zarządu zwołującego posiedzenie, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.
- Posiedzenia Zarządu prowadzi Prezes Zarządu lub członek Zarządu przez niego wskazany. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu osoba prowadząca posiedzenie wybierana jest spośród członków Zarządu obecnych na posiedzeniu.
- Posiedzenia Zarządu domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.
§24
- Oświadczenia woli, w tym w sprawach majątkowych o równowartości powyżej 1100 PLN, w imieniu Fundacji składają:
- Prezes Zarządu – jednoosobowo;
- Dwóch Wiceprezesów Zarządu – działających łącznie;
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych o równowartości nieprzekraczającej 1100 PLN podejmować może każdy członek Zarządu.
- Zarząd może ustanowić pełnomocników udzielając im pełnomocnictwa szczególnego w zakresie oświadczeń woli.
Rozdział V: Głosowania i posiedzenia organów Fundacji
§25
- Każda osoba uprawniona do głosowania posiada jeden głos, niezależnie od liczby pełnionych funkcji w Fundacji.
- Głosowania poza posiedzeniami organów Fundacji mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej bez konieczności zwoływania posiedzenia organu Fundacji. Takie głosowania mogą odbywać się wyłącznie na zasadach określonych w stosownym regulaminie osobnym dla każdego Organu Fundacji.
- Posiedzenia organów Fundacji mogą być realizowane w formie wideokonferencji, telekonferencji lub spotkań fizycznych.
- Możliwość udziału w posiedzeniu organów Fundacji przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
Rozdział VI: Transparentność działalności Fundacji
§26
- Fundacja publikuje na swojej stronie internetowej:
- sprawozdania finansowe i merytoryczne ze swojej działalności, w przeciągu 12 miesięcy od zakończenia danego okresu sprawozdawczego lub wcześniej jeżeli wynika to z przepisów prawa;
- uchwały Zarządu, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia;
- uchwały Rady, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia.
- Prezes Zarządu jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji dokumentów z §26 ust. 1a i 1b.
- Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji dokumentów z §26 ust. 1c.
Rozdział VII: Zmiana Statutu
§27
- Propozycje zmian w Statucie może zgłaszać Zarząd oraz Rada.
- Zmiany w Statucie dokonywane są na podstawie dwóch uchwał – uchwały Rady oraz uchwały Zarządu.
- Zmiany Statutu wprowadza Zarząd poprzez złożenie dokumentów do odpowiednich organów w celu zarejestrowania dokonanych zmian.
- Zmiana Statutu nie może powodować istotnych zmian celów Fundacji.
Rozdział VIII: Likwidacja fundacji
§28
- Podstawą do złożenia przez Zarząd wniosku do Rady o likwidację Fundacji może być:
- zaprzestanie rzeczywistej działalności Fundacji;
- osiągnięcie celów, dla których Fundacja została ustanowiona;
- wyczerpanie środków finansowych i majątku Fundacji.
- Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada na wniosek Zarządu.
- Likwidację przeprowadza wyznaczony przez Zarząd likwidator.
- Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznacza się na cele statutowe działajacych w RP podmiotów o zbliżonych celach. Konkretny podmiot lub podmioty, którym przekazany zostanie majątek Fundacji wybierane są przez Radę.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra.
Rozdział IX: Połączenie Fundacji z innym podmiotem
§29
- Fundacja może połączyć się z innym podmiotem, jeśli prowadzi to do bardziej efektywnej realizacji pierwotnych celów Fundacji.
- Połączenie z innym podmiotem nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku cel Fundacji mógłby ulec istotnej zmianie.
- Decyzję o połączeniu Fundacji z innym podmiotem podejmuje Rada na wniosek Zarządu.
Rozdział X: Działalność gospodarcza Fundacji
§30
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu finansowania realizacji jej celów statutowych.
- Cały dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej i administracyjnej związanej z funkcjonowaniem Fundacji.
- Decyzję o rozpoczęciu, zawieszeniu, zakończeniu oraz formie prowadzenia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd Fundacji.
- Działalność gospodarcza Fundacji może polegać także na udziale w spółkach prawa handlowego lub cywilnego.
- Zakres działalności gospodarczej Fundacji obejmuje następujące punkty PKD:
- PKD 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
- PKD 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
- PKD 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;
- PKD 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;
- PKD 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering);
- PKD 58.13.Z Wydawanie gazet;
- PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
- PKD 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania;
- PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- PKD 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
- PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem;
- PKD 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
- PKD 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
- PKD 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
- PKD 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
- PKD 63.12.Z Działalność portali internetowych;
- PKD 63.99.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
- PKD 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
- PKD 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
- PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
- PKD 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne;
- PKD 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
- PKD 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
- PKD 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
- PKD 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
- PKD 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;
- PKD 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
- PKD 74.20.Z Działalność fotograficzna;
- PKD 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami;
- PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery;
- PKD 77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- PKD 78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników;
- PKD 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
- PKD 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
- PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
- PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację;
- PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych;
- PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana;
- PKD 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.